Friday 28 February 2014

Jo Nesbo (Snehuliak)

JO NESBO (SNEHULIAK)
Séria: Príbehy Harryho Holea
Severský krimi román
Ikar

Stručný obsah: V Osle napadol prvý sneh. Jonas ráno vstane a zistí, že jeho matka zmizla. Ostane po nej jediná stopa- ružový šál, čo jej daroval na Vianoce. Má ho na krku snehuliak. Predošlú noc sa nečakane zjavil na dvore a jeho čierne oči hľadia priamo do domu. Prípad prišiel riešiť inšpektor Harry Hole, ktorý nedávno dostal tajomný list s podpisom Snehuliak. Situácia sa ešte väčšmi zamotáva, keď Harry zistí, že tento model sa opakuje- za posledných desať rokov sa stratilo jedenásť žien, a to vždy presne v deň, keď napadol prvý sneh... (viac + zdroj: martinus.sk)


Môj názor: Snehuliak je prvé dielo, ktoré som od slávneho autora severských krimi, prečítala. Na svoje prečítanie kniha čakala vyše roka a mne doteraz nedáva zmysel, ako je možné, že som po nej nesiahla hneď?! Slovo úžasný v tomto prípade naberá úplne iný význam. Od príbehu som sa nedokázala odtrhnúť, čo sa mi nestalo dlhú dobu. Jo Nesbo vás dokáže udržať v napätí a nasadzovať vám do hláv stovku otázok, na ktoré nepoznáte odpoveď do konca knihy. Dej je plný prekvapení, zvratov, objavov a núti vás čítať ďalej a ďalej bez prestávky. Do autorovho písania sa dostanete po prvých stranách a zaručene si zamilujete jeho štýl.


Už po prvej kapitole mi nabehli zimomriavky, ktoré ma sprevádzali po celý čas. A nebolo to chladným počasím, snehom alebo snehuliakom (hoci odteraz mám k ním rešpekt). Mrazivé boli vraždy, myslenie vraha, ktoré ste mohli len hádať a miestami aj správanie hlavnej postavy. Harry Hole je tak trocha stroskotanec a totálny "oddanec práci". Nosí si ju domov, do snov, hocikam. Je to fascinujúca postava, ktorú si určite zamilujete. Sympaťák s bolesťami na duši a výčitkami svedomia. Dokonalý policajt so svojskými metódami a nezávideniahodným súkromným životom.

"Čoskoro tu máme prvý sneh. A vtedy sa opäť vynorí. Snehuliak. Keď sneh zmizne, niekoho si so sebou vezme. Vtedy si polož otázku: Kto postavil snehuliaka? Kto stavia snehuliakov? Kto porodil Murriho? Lebo to nevie ani snehuliak."


Okrem hlavného hrdinu, príbeh obsahuje ďalšiu fascinujúcu vec. Sériového vraha. Vyznie to zvláštne, ale klobúk dole nad autorovými nápadmi. Áno, vraždy sú kruté a bol tam jeden prípad, kedy som si povedala "OMG! To nemôže myslieť vážne!"... veru myslel. Ešte teraz mám zimomriavky pri predstave chladničky a snehuliaka (viac neprezradím). Príbeh je zostavený viacerými dejovými líniami, čo sa mi veľmi páči a dej to obohacuje. Okrem hlavnej postavy a vraha sú zaujímavé aj ďalšie. Harryho bývala manželka, kolegyňa Katrine Brattová a ďalší jeho spolupracovníci. Jedna zvláštnosť, ktorá mi zo začiatku robila problém, boli nórske mená :). Časom si na ne zvyknete a je to také obohatenie v dnešnom "preanglickom" svete.

"Máme tu snehuliaka," dostal zo seba Harry. V hrdle mu vyschlo. 

"Má hlavu Sylvie Ottersenovej."


TOP FIVE (alebo 5 vecí, kvôli ktorým sa oplatí knihu prečítať): 1) Harry Hole ako fascinujúci policajný inšpektor a knižná postava. 2) Mrazivé vraždy a sériový vrah. 3) Napätie a postupné odhaľovanie zločinu. 4) Prepracovaný dej, ktorý sa ľahko číta. 5) Snehuliak!

 Moje hodnotenie

2 comments:

  1. Na nějakou krimi od Jo Nesboa se chystám už pěkně dlouho a teď si mě ještě utvrdila v tom, že bych si od něj měla co nejdříve něco přečíst. Pěkná a poutavá recenze :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ďakujem pekne :). Môžem len vrelo odporúčať, sú to skvelé knihy! Mňa osobne dosť mrzí, že som to nečítala v chronologickom poradí, ale teraz plánujem začať postupne, aby mi nič neuniklo. Hoci myslím, že to nie je potrebné u niektorých kníh, pri tejto vôbec nebolo nutné čítať niečo predtým.

      Delete