Wednesday 12 February 2014

J.R.R. Tolkien (Pán Prsteňov 1, Spoločenstvo prsteňa)


J.R.R. TOLKIEN (PÁN PRSTEŇOV 1, SPOLOČENSTVO PRSTEŇA)
Séria: Pán Prsteňov
Fantasy, history

Stručný obsah: Tento príbeh narastal pri rozprávaní, až sa stal dejinami Veľkej vojny o Prsteň a obsahuje mnoho pohľadov do ešte starodávnejších dejín, ktoré mu predchádzali. Čarovný svet elfov a hobitov je paralelným svetom ""veľkých ľudí"". Jeho hlavnou témou je Prsteň ako ohnivko, ktoré ho púta k Hobitovi. Frobo Bublík sa vydáva na nebezpečnú cestu v sprievode najlepších priateľov, ktorí vytvorili Spoločenstvo prsteňa... (viac + zdroj: martinus.sk)

Môj názor: Opisovať dej nemá význam, pretože väčšina z vás vie, o čom je kniha alebo ste aspoň videli film. Hanbím sa, že som po nej siahla tak neskoro, ale predsa. Bála som sa, že sa mi bude čítať ťažko. Bola som varovaná pred dlhými opismi, ktoré autor rád používal. Väčšinou ma to v knihe ruší a preskakujem kapitoly. V tomto prípade tomu tak nebolo. Nevadil mi ani niekoľkostranový opis Hobitova, ani zdlhavý úvod do celého deja. Užívala som si každé slovo, vetu, odstavec, ktorý Toklien napísal. Nenudila som sa ani v pasážiach, pri ktorých som si pvoedala "Dobre, že toto nebolo vo filme" :). Čítalo sa mi to s ľahkosťou! Neviem, či existuje kniha, ktorú by som naozaj tak ľahko čítala. Vťahovala ma do deja a nechcela za žiadnu cenu pustiť
Veľa ľudí s radosťou porovnáva film a knihu. Ja nie. A prečo? Pretože aj kniha aj film sú úžasné! To čo chýba v knihe nájdete vo filme a to, čo chýba vo filme nájdete v knihe. Jedno aj druhé sú majstrovským dielom, ktoré vo vás jednoznačne niečo zanechá. Tolkien vytvoril svet, ktorý vám berie dych, či o ňom čítate alebo ho vidíte. Vytvoril jazyk tak zvučný a vznešený, že niet pochýb o tom, aký národ nim hovorí. Poukázal na silu priateľstva, na česť a na spravodlivosť, čo v dnešnom svete tak chýba. Vytvoril charaktery postáv, kde sa občas vidí sám človek. Vidí v nich svoje ideály a obdivuje ich za odvahu, pretože aj ten najmenší človek, dokáže zmeniť svet.
Trocha mi v knihe chýbala Arwen a jej láska k Aragornovi. No zrejme kvôli tomu, to máme vo filme. Možno jediná vec, ktorá mi prišla v knihe otravná, boli tie neustále pesničky. Veľmi ma nebavilo ich čítať, ale prečítala som všetky, nemohla by som ich vynechať. Ale to je malý nepodstatný detail.

Moje hodnotenie






No comments:

Post a Comment